O Raw Food

Více o

Raw Food

Raw Food

Raw food (jinak živá, syrová strava) je čistě přírodní a čerstvá rostlinná strava. Skládá se z čerstvého ovoce a zeleniny (v našem případě bio nebo bez chemického ošetření), ořechů, semen, sušeného ovoce, mořských řas, některých luštěnin (fazole, hrách, cizrna) a z dalších nezpracovaných organických surovin. Je to strava bez konzervantů, stabilizátorů, barviv, umělých dochucovadel, lepku, přidaného cukru, živočišných produktů a všeho co negativně působí na náš organismus.

Raw food je plná životně důležitých enzymů, vitamínů, minerálů, proteinů a vlákniny. Veškerá raw jídla a nápoje jsou upravovány maximálně do teploty 42°C, aby se tyto důležité látky zachovaly v maximální možné míře (enzymy potřebné k trávení, stejně jako vitamíny a některé minerály se při zahřátí nad 42°C ztrácejí nebo jsou úplně zničeny).

Jídla připravujeme z bio nebo chemicky neošetřeného ovoce a zeleniny, protože běžně dostupné ovoce a zelenina nechutná jak by měla a je plná chemikálií. Snažíme se tak, aby jídla nejen hezky vypadala a skvěle chutnala, ale také aby byla pro naše zdraví co nejpřínosnější.

Výhody používání bio a chemicky neošetřených surovin:

  • Tělo je kvalitněji vyživováno, dostáváte do sebe až o 300 % více vitamínů a minerálů v porovnání s běžným jídlem.
  • Chutnější jídla, zelenina i ovoce má svou přirozenou intenzivní chuť.
  • Eliminace příjmu chemikálií, těžkých kovů a karcinogenů do těla.
  • Podpora lepších pracovních podmínek pro farmáře a pracovníky farem.
  • Nejsou geneticky upravovaná (no GMO).
  • A v neposlední řadě podpora zdravějšího a udržitelnějšího životního prostředí.

Raw food není dieta, je to způsob života.

Příprava jídel: Některá jídla jsou jednoduchá na přípravu, jiná vyžadují větší časovou náročnost a plánování. Některá semínka a zrna se namáčejí a posléze nechávají klíčit, aby se v nich probudil život a také se usnadnilo jejich trávení. Právě máčením se v ořechách a semenech aktivují životadárné enzymy. Různé druhy ořechů a semen vyžadují rozdílnou dobu máčení a klíčení. Kromě máčení se suroviny krájí, sekají, mixují nebo suší ve speciální sušičce maximálně do teploty 42°.

Ze zdravotního hlediska má raw food oproti vařené stravě nezpochybnitelné výhody:

  • Cítíte více energie, nejste unavení (tělo nepotřebuje tolik energie k trávení), máte kvalitnější a kratší spánek (tělu stačí kratší čas na regeneraci), ráno se necítíte unavení, máte čistší mysl a lépe se soustředíte.
  • Zlepšení imunitního systému, tělo má více energie na obranu před nemocemi.
  • Tělo projde tzv. detoxem, tedy začne se samo postupně zbavovat odpadních a škodlivých látek (toxinů), které se v těle za dlouhou dobu nastřádaly. Následně pocítíte přibývající energii, zlepšení zdravotního stavu, zažívání, vymizení alergií, čistší pleť, ubývání tukových zásob a zmizení celulitidy.
  • Snižuje hladinu cholesterolu a cukru v krvi, posiluje imunitní systém, zvyšuje mentální soustředění a přináší pozitivní náladu.
  • Bohatá na antioxidanty, které bojují proti stárnutí a neutralizují volné radikály.
  • Odkyseluje organismus.
  • Syrová strava je zvláště přínosná při obezitě, srdečních onemocněních, cukrovce a rakovině a zmenšuje riziko propuknutí těchto nemocí.

Není nutné jíst 100 % syrovou stravu, ale čím více ji jíte, tím lépe pro vás a vaše zdraví.

Organické jídlo je výživově hodnotnější než běžné jídlo či jídlo průmyslově zpracované. Enzymy potřebné k trávení jsou citlivé na teplo a ničí se při tepelné úpravě nad 42°C – tělo je tak nuceno více pracovat, aby vařené jídlo strávilo – to mimo jiné urychluje stárnutí. Jedním z důvodů, proč se necítíte unavení (naopak můžete pociťovat nával energie), když jíte syrovou stravu je ten, že vaše tělo nepotřebuje tolik energie a času na její trávení. Trávení je požírač energie pro tělo číslo 1.

Živiny a raw food

Mohlo by se zdát, že v raw food chybí potřebné bílkoviny (proteiny), když neobsahuje živočišné produkty a maso. To by byla mylná představa. Nejen maso obsahuje proteiny, ale dokonce i rostliny. Rostlinná strava obsahuje mnoho vysoce kvalitních proteinů, které tělo lépe tráví a zužitkovává, než proteiny živočišné. Protein je obsažen v zelenině, ovoci, ořechách, semínkách (hlavně v konopném), luštěninách, mořských řasách a především v zelených listových salátech a kapustě.

Sacharidy jsou obsaženy především v ovoci, škrobové zelenině a luštěninách.

Také tuky obsažené v živé stravě jsou extrémně nápomocné. Tzv. „dobré tuky“ můžeme najít v avokádu, ořechách, semínkách, zastudena lisovaném olivovém oleji, kokosovém a kakaovém máslu.

Příklad jednoduchého denního menu:

  • Snídaně – granola zalitá mandlovým mlékem/ zelené smoothie
  • Svačina – semínková tyčinka s rozinkami
  • Oběd – cuketové lasagne
  • Svačina – mandlový chléb s kešu sýrem/guacamole s krekry
  • Večeře – špagety z červené řepy s mandlovou chilli omáčkou